FAQ

Is mijn verzekeringsaanvraag goed verwerkt?

Controleer uw verzekeringsaanvraag

Zodra u een verzekeringsaanvraag heeft gedaan, ontvangt u een bevestiging per e-mail van de aanvraag. In de bevestigingsmail staan nog eens alle gegevens vermeld, zodat u deze kunt controleren op juistheid. Mocht de aanvraag niet goed verwerkt zijn of u mist gegevens op het overzicht, kunt u dit corrigeren / aanvullen. Ook krijgt u informatie over de premiebetaling.

Geen bevestiging ontvangen?

Heeft u na het indienen van uw verzekeringsaanvraag geen bevestiging per e-mail ontvangen? Dan kan er iets misgegaan zijn met uw aanvraag, maar dat hoeft niet. Wellicht is de bevestigingsmail tussen uw spam-berichten terecht gekomen. Controleer uw spam-berichten en voeg ons e-mail adres toe aan uw veilige lijst met afzenders. Staat de bevestigingsmail ook niet tussen uw spam-berichten? Neem dan contact met ons op, zodat we voor u kunnen controleren of uw verzekeringsaanvraag wel goed is doorgekomen.

Wat is no-claim korting?
Met uw autoverzekering bouwt u schadevrije jaren op. Hoe meer schadevrije jaren, hoe meer korting op de premie van uw autoverzekering (no-claimkorting).

Uw no-claimkorting kan afhankelijk van uw verzekeringsmaatschappij oplopen tot maximaal 82,5% van de premie. Maar deze korting verlaagt als u een casco of schuldschade claimt. In sommige gevallen gaat u 3x tot 4x zoveel premie betalen!

Rekenvoorbeeld: stel uw basispremie bedraagt € 1000 bruto per jaar. Op trede 5 met 60% korting betaalt u dan € 400 per jaar / € 33,33 per maand. Na een schuldschade valt u volgend jaar terug naar 0% korting. U betaalt dan de volledige basispremie van € 1000 per jaar / € 83,33 per maand. Staat u nu op trede 4 of lager, dan krijgt u zelfs een toeslag(!) van 15% of 30% bovenop de basispremie.

Hoe werkt de bonus-malusladder?
Een autoverzekering kent geen vast tarief voor de gehele looptijd. Uw premie hangt af van de verzekeraar en van uw plek op de bonus-malusladder. Deze ladder rekent in schadevrije jaren en ingediende schadeclaims. Hoe werkt dat nu precies? En waar moet u op letten bij het afsluiten van een autoverzekering?
Wat is de bonus-malusladder?
De bonus-malusladder is een rekenmodel voor premiekortingen. Elke verzekeraar hanteert een eigen ladder. Elke trede op de ladder vertegenwoordigt een bepaalde korting of toeslag op uw verzekeringspremie. De ladder begint meestal bij 25% toeslag en eindigt bij 75 of 80% korting.

Meestal hebben verzekeraars een standaard instaptrede. Afhankelijk van factoren zoals leeftijd, woonplaats, beroep en aantal kilometers per jaar krijgt u extra treden toegekend bij aanvang van uw verzekering. Eventuele opgebouwde schadevrije jaren bij een eerdere verzekeraar tellen ook mee.

Wat is de groene kaart?
De groene kaart is een internationaal verzekeringsbewijs. Op de groene kaart staat alle verzekeringsinformatie die u nodig heeft als u schade rijdt in Nederland of het buitenland. De kaart ziet er overal in Europa hetzelfde uit. Hij is dus voor iedereen herkenbaar en te ‘lezen’.
Is de groene kaart verplicht?
NEE

In Nederland niet (sinds 1972). In sommige andere landen en omstandigheden wel, maar het is wel handig om een verzekeringsbewijs (zoals de groene kaart) bij u te hebben op de weg. Iets waar alle belangrijke gegevens opstaan. Als u dan schade oploopt, kan de politie overal binnen de EU nakijken hoe u verzekerd bent. Dat maakt de afwikkeling van de schade een stuk makkelijker.

Is de groene kaart verplicht voor een caravan?
NEE

In Nederland niet. Een caravan of aanhangwagen is in Nederland meeverzekerd met het voertuig dat het trekt. Hiervoor heeft u dus geen aparte groene kaart nodig. Ook niet als u een aparte caravanverzekering hebt. In Duitsland, Polen en Spanje moet u wel een aparte groene kaart hebben voor de caravan of camper. Gaat u met een caravan naar het buitenland, vraag dan even na of u een (aparte) groene kaart nodig heeft. 

Welke informatie staat er op de groene kaart?
  • uw gegevens;
  • uw verzekeringsnummer;
  • uw verzekeringsmaatschappij;
  • de einddatum van uw verzekering (en dus geldigheid op dat moment);
  • in welke landen u wel of niet verzekerd bent.
In welke landen moet u de groene kaart bij u hebben?
Binnen de EU is het niet nodig, met uitzondering van België. Daar moet u hem wel altijd bij u hebben. U heeft de groene kaart ook niet nodig in Kroatië, Liechtenstein, IJsland, Noorwegen, Andorra of Zwitserland. Buiten de EU moet u wel altijd een groene kaart bij u hebben. Anders moet u er aan de grens namelijk een kopen.
Moet de groene kaart groen zijn?
NEE

U mag ook een kopie in zwart/wit gebruiken of zelfs een digitale kopie op uw tablet of telefoon.

Is de groene kaart ook digitaal geldig?
JA

U kunt op reis met uw groene kaart in een e-mail of als afbeelding op uw tablet of smartphone. Wat telt is dat alle relevante gegevens goed leesbaar zijn. Als u digitaal uw groene kaart heeft, kunt u deze zelf printen. 

Is ruitschade verzekerd?
Het is natuurlijk vervelend als u een steenje op u ruit krijgt die een sterretje veroorzaakt.
Ook kan hierdoor een bars in de voorruit ontstaan. Ruitschade is verzekerd bij beperkt casco en de volledig casco dekking. Het claimen van ruitschade heeft geen invloed op de premie of schadevrije jaren. Op de groene kaart staat vermeld bij welke bedrijven u de reparatie kunt laten uitvoeren.
Ben ik verzekerd bij pech?
Pechhulp is niet standaard op uw autoverzekering verzekerd. U kunt hiervoor wel een aparte verzekering afsluiten. U kunt kiezen voor dekking in Nederland of Europa. Er wordt gestreefd naar reparatie ter plaatse en heeft, indien noodzakelijk, recht op vervangend vervoer. De alarmcentrale is 24/7 bereikbaar en hulp arriveert gemiddeld binnen 35 minuten.
Hoe meld ik een autoschade?

Voordat u de schade meld dient u, samen met de tegenpartij, het schadeformulier in te vullen en te ondertekenen. Let op dat u de gegevens juist invult. Met uw handtekening geeft u namelijk aan dat u het eens bent met hetgeen op het schadeformulier staat.

U kunt een schade telefonisch, per e-mail of via onze app melden.
Na ontvangst van uw melding nemen wij u schade in behandeling. Wij doen er alles aan om de schade snel af te handelen. Als we medewerking van de tegenpartij of getuige nodig hebben dan kan de afhandeling soms wat langer duren.

AutoverzekeringBestelautoverzekeringMotorverzekeringWoonhuisverzekeringReisverzekeringZakelijke verzekeringen